Списание „Труд и право“, 2026 г., бр. 10
В брой 89 от 29.09.2026 г. на „Държавен вестник“ е обнародван Закон за изменение и допълнение на Кодекса на труда (ЗИД на КТ), с който се регламентират критерии за определяне на минималната работна заплата.
С измененията в чл. 244 КТ от началото на 2023 г. беше въведен механизъм, обвързващ размера на минималната работна заплата за страната за следващата календарна година с 50 на сто от средната брутна работна заплата за период от 12 месеца.
Съгласно приетият в средата на годината Закон за бюджета на Република България за 2026 г. (обн. ДВ, бр. 69 от 31.07.2026 г.), през настоящата година автоматичният механизъм за определяне на минималната работна заплата за страната не се прилага, а Министерският съвет следва да приеме нов механизъм, по предложение на заместник министър-председателя и министър на финансите и на министъра на труда и социалната политика, като се вземат предвид критерии, с които се отчитат социални и икономически показатели.
Според новите правила, установени в чл. 244, ал. 2 КТ, минималната работна заплата за страната за следващата година ще се определя до 15 август на текущата година, като се вземат предвид следните критерии:
1. покупателна способност на минималната работна заплата за страната, като се взема предвид издръжката на живот;
2. общо равнище на работните заплати и тяхното разпределение;
3. темп на растеж на работните заплати;
4. дългосрочни равнища на производителността на труда в страната.
Определената по този ред минимална работна заплата за страната не може да е по-ниска от определената за предходната година.
Веднъж на три години ще се извършва оценка на адекватността на минималната работна заплата за страната, като се вземат предвид следните референтни стойности:
1. 60 на сто от размера на брутната медианна работна заплата;
2. размерът на издръжката на живот.
Председателят на Националния статистически институт има задължение да утвърди ред и начин за определяне и публикуване на данните за издръжката на живот в 9-месечен срок от влизането в сила на закона.
В § 1, т. 26 от Допълнителните разпоредби на КТ е въведено и определение на минималната работна заплата, според което: „Минимална работна заплата“ е най-ниското основно месечно трудово възнаграждение за отработено време или според изработеното.“
По-големи размери на минималната работна заплата ще могат да се уговарят в колективен трудов договор на отраслово и браншово равнище.
Съгласно чл. 244, ал. 5 КТ, Министерският съвет определя с наредба реда и начина за:
1. определяне на минималната работна заплата за страната и оценката на нейната адекватност;
2. осъществяване на сътрудничество и консултации с представителните организации на работниците и служителите и на работодателите.
В изпълнение на това задължение, на Портала за обществени консултации (https://www.strategy.bg/bg/public-consultations/12757) вече е публикуван проектът на Постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, в който е предложен нов раздел Iа „Минимална работна заплата за страната“.
Мариана ВАСИЛЕВА, юрист в администрацията на Министерския съвет