Търсене
Close this search box.

Новите изменения в Закона за насърчаване на заетостта


В условия на променяща се среда, икономическа криза и необходимост от поставяне на основите на бъдещите нужди на пазара на труда бяха приети изменения в Закона за насърчаване на заетостта (ЗНЗ). Промените целят предприемането на целенасочени действия за повишаване на заетостта, създаване на нови качествени работни места, насърчаване мобилността на работната сила, обновяване на уменията чрез разширяване на достъпа до заетост и обучение от своя страна ще позволи на работната сила да повиши своята конкурентоспособност, което е особено наложително в условията на икономическа криза и при настъпване на оживление в икономиката.

1. Една от ключовите промени касае даването на възможност за наемане на външни експерти за осъществяване на качествена оценка на професионалното обучение. В чл. 16 се създаде нова т. 11, съгласно която от бюджета за активна политика се поемат “разходи за възнаграждения на външни експерти за участие в комисии за провеждане на изпити за придобиване на професионална квалификация”. Въпреки утвърдените държавни изисквания при провеждането на изпити за придобиване на определена степен на професионална квалификация проучванията на пазара на труда в тази сфера показват все още съществено разминаване между нуждите на бизнеса и придобитите умения и знания. С промяната ще се даде възможност на лица, включени в обучения и финансирани от държавния или европейския бюджет, да придобият съответния документ за степен на квалификация след оценка от експерт, професионалист в дадената област. Външните експерти в тези комисии ще бъдат реално заети в областта, за която се отнася обучението, те са тези които в най-добра степен познават изискванията на работодателите и могат да осъществят връзката между необходимостта от ниво на квалификация и конкретните очаквания на предприятията. Експертите ще се набират и одобряват от Агенцията по заетостта измежду предложени от самите предприятия кандидатури. Възнагражденията за външни експерти ще се определят ежегодно с Националния план за действие по заетостта.

2. Друга ключова промяна в ЗНЗ е увеличаването на срока за стажуване на младежите при работодател от 6 на 9 месеца, завършили през последните 24 месеца професионално обучение и без трудов стаж по специалността. В периода на криза младежите бяха сред първите, които изпитаха негативните последици на съкращения и масови уволнения. Работодателите предпочетоха да запазят по-възрастните и опитни работници, дори възлагайки им допълнителни функции. Само за година нивото на безработни младежи се увеличи почти двойно. Възможността, която те имаха до този момент да стажуват за период от 6 месеца се оказа недостатъчна. От една страна, този период не бе достатъчен, за да се прецени тяхната пригодност, а от друга страна след освобождаването им те отново оставаха безработни без да имат право на обезщетение. Това наложи подобряване на условията за придобиване на трудов стаж. Удължаването на срока за стажуване при младежите ще осигури и по-добра реализация на придобитите знания и умения на конкретни работни места и ограничаване на младежката безработица. Това е и минималният период, след който едно лице може да придобие право на обезщетение за безработица, по реда на Кодекса за социално подпомагане.

3. През последните години правителствата заговориха все по често за опасността от екологична катастрофа и търсене на начини за ограничаване на вредните влияния от замърсяването на околната среда. С тази цел в ЗНЗ беше създаден нов чл. 55д, съгласно който “За всяко разкрито “зелено работно място”, на което е наето безработно лице с непрекъснато поддържана регистрация не по-малко от 6 месеца, насочено от поделение на Агенцията по заетостта, на работодателя се предоставят суми съгласно чл. 30а, ал. 2 за времето, през което лицето е било на работа, но за срок не повече от 12 месеца.”
Насърчаването на заетостта на т. нар. “зелени работни места” е една от водещите цели на Европейския съюз, включена в Стратегията за интелигентен, устойчив и приобщаващ растеж “Европа 2020”. Субсидирането на работни места в нови перспективни екологични области предоставя възможност както за опазване на околната среда, така и за създаване на нова качествена заетост. Списъкът с икономическите дейности, свързани с производството на стоки и предоставянето на услуги, подпомагащи опазването на околната среда, ще бъде утвърден от министъра на околната среда и водите и министъра на труда и социалната политика.
Общият размер на изплащаните средства е в рамките на утвърдените със Закона за държавния бюджет на Република България средства за активна политика на пазара на труда и се определя ежегодно с Националния план за действие по заетостта.
Като нова мярка за първи път тази възможност ще бъде включена в Националния план за действие по заетостта през 2011 г. Чрез него ще се определят и критериите и процедурата за кандидатстване за определените за съответната година средства.

4. В периода 2008-2009 г. рязко се увеличи нивото на безработица поради няколко причини:
– бяха освободени много лица поради свиване или затваряне на производства;
– много семейства, разчитали на средства от роднини, работещи зад граница, потърсиха работа чрез регистрация в дирекции “Бюро по труда”;
– лица, които са били неактивни и са търсели временни възможности за изкарване на средства, търсят вече постоянна работа.

Хиляди безработни се насочиха към бюрата по труда, а същевременно хиляди, на които е предлагана работа в предходен период, отказваха. Санкцията съгласно чл. 201, ал. 5 ЗНЗ до месец август 2010 г. беше една година лишаване от право на регистрация и ползване на привилегиите, въз основа на тази регистрация. За да се намали процентът на вливащите се в сивата икономика лица и даване на по-добър шанс за тяхната реализация се намали санкциониращият срок, в който лицата имат право на следваща регистрация в дирекциите “Бюро по труда”, от 12 на 6 месеца. Намаляването на санкциониращия срок има за цел да върне безработните в по-кратък срок на пазара на труда и да им осигури достъп до широк кръг услуги, обучение и субсидирана заетост, включително по схемите на Оперативна програма “Развитие на човешките ресурси”. Право на следваща регистрация обаче имат само лицата, които нямат задължения към бюджета, поради неспазване на изискванията на договорите, сключени при участието им в програми, мерки и обучения, финансирани със средства за активна политика на пазара на труда.

5. Много съществена промяна беше направена и в частта касаеща частните трудови посредници, най-вече при изпълнението на една от антикризисните мерки на българското правителство за “създаване на единен информационен портал за търсене и предлагане на работна ръка”. Създаде се нов чл. 22а, съгласно който:
“(1) Работодателите обявяват задължително в териториалните поделения на Агенцията по заетостта свободните работни места за лица, работещи по трудово правоотношение, в администрация по смисъла на Закона за администрацията, в държавни предприятия по чл. 62, ал. 3 от Търговския закон и в общински предприятия.
(2) В срок до 14 работни дни от датата на обявяване на работното място по ал. 1 териториалните поделения на Агенцията по заетостта насочват търсещи работа лица, отговарящи на изискванията за заемане на работното място.”

Посоченият режим е уведомителен, но задължителен. Чрез него се цели освен местата по служебно правоотношение, които задължително се оповестяват на електронния портал на Министерски съвет, администрациите да оповестяват и свободните места по трудово правоотношение. Изискването не се отнася за всички свободни работни места, а само за тези, на които предстои да се наемат лица. В ал. 2 на посочения текст администрациите следва да уведомят териториалните поделения на Агенцията по заетостта не по-късно от 14 дни от крайната дата, на която ще проведат подбор или конкурс за заемане на длъжността. В този период работното място ще бъде видно на страницата на агенцията в интернет и на мястото за обявени свободни работни места на съответното бюро по труда. Обявяването но работното място не задължава съответната администрация да наеме лицата, които й се насочват от страна на трудовите посредници, но разширява достъпът на безработните лица до заетост в публичната администрация, както и в предприятията със 100 на сто държавно и общинско участие.
С цел единният портал да дава максимално повече информация е предвидено и ново задължение към частните трудови посредници, които също се задължават да предоставят в Агенцията по заетостта информация за обявените при тях свободни работни места и за работните места, които вече са заети. В чл. 28 се създават ал. 9:
“(9) Лицата по чл. 27, ал. 2, т. 2 задължително предоставят в Агенцията по заетостта информация за обявените при тях свободни работни места и за работните места, които вече са заети или е отпаднала необходимостта за намиране на кандидат:
1. когато посредникът разполага с електронен регистър за наличните работни места, достъпен в интернет пространството, той предоставя права за връзка с него чрез електронната страница на Агенцията по заетостта;
2. когато посредникът не разполага с електронен регистър за наличните работни места, достъпен в интернет пространството, той се задължава да ги обяви чрез регистрацията им в “Е-трудова борса” на електронната страница на Агенцията по заетостта.”

За улеснение на посредниците и намаляване на административните процедури и документи са предвидени два режима на уведомяване. При първия в т. 1 е дадена възможност посредникът да предостави права на достъп до собствената си електронна страница с налични свободни работни места. В случай, че не разполага с такава, той предоставя местата на електронен носител в Агенцията по заетостта. Важно е да се знае, че посредникът не е длъжен да оповестява името на работодателя, когато работните места са на територията на Република България. Те ще бъдат включени в единния портал с името на посредника и неговия регистрационен номер като такъв.

6. За защита правата на търсещите работа лица чрез използването на частни посредници беше засилен режимът за достъп до правото на предоставяне на подобни услуги и създаване на механизми за предотвратяване на измами. Въведоха се допълнителни изисквания към физическите и юридическите лица, които кандидатстват за регистрация за извършване на посредническа дейност по наемане на работа чрез нов чл. 27а, а именно да нямат парични задължения към държавата или общината, да не са обявени в несъстоятелност или в производство по ликвидация и др. Поставено беше и изискването към членовете на управителните и/или контролните органи на юридическите лица, кандидатстващи за извършване на посредническа дейност, е да не са лица с налагани наказания по чл. 81 от Закона за насърчаване на заетостта в период от три години преди датата на кандидатстване за регистрация. Не на последно място промените в ЗНЗ доведоха и до увеличаване размера на глобите, съответно на имуществената санкция, от 1000 до 2500 лв., а при повторно нарушение – от 2500 до 5000 лв. за физическите и/или юридическите лица, извършващи посредническа дейност и услуги, в нарушение на изискванията за осъществяване на дейността.
Други промени бяха въведени и по отношение на работата на Агенцията по заетостта, които имат технически характер. Като всяка една промяна и тази цели да направи пазара на труда по-сигурен, по-гъвкав и по-достъпен според, нуждите на отделния индивид.

Росица СТЕЛИЯНОВА, изпълнителен директор на Агенцията по заетостта

Месечни списания

месечно списание Труд и право - 2024 г.
списание Счетоводство данъци и право
месечно списание Собственост и право
месечно списание Търговско и облигационно право

Компютърни продукти

Компютърен продукт ЕПИ Труд и социално осигуряване
компютърен продукт ЕПИ Счетоводство и данъци
Компютърен продукт ЕПИ Собственост
Компютърен продукт ЕПИ Търговско и облигационно право

Избрани публикации

0
    Кошница
    Изпразнете кошницатаОбратно към магазина