Търсене
Close this search box.

Добри практики за управление на риска на работното място за водачите в автомобилния транспорт


Стратегията на Европейската общност 2007-2012 за безопасност и здраве при работа отбелязва, че транспортът, заедно със строителството, селското стопанство, риболовът и здравните и социалните услуги са сред най-опасните икономически дейности.
Транспортът е важна икономическа дейност за Европейския съюз. По данни на Евростат заетите в областта на транспорта са около 6,0 милиона. С най-голям дял е автомобилният транспорт, като в него работят над 88% от заетите в тази икономическа дейност.
Отчитайки значението на автомобилния транспорт, Европейската агенция за безопасност и здраве при работа публикува доклад, който представя примери за добро управление на рисковете за водачи в автомобилния транспорт.
Този доклад е част от поредица публикации за добри практики, свързани с безопасността и здравето при работа (БЗР) в областта на автомобилния транспорт. Представени са примери за инициативи във връзка с управлението на риска при превоза на товари и пътници. Посочени са и примерни указания за таксиметровите шофьори, велосипедистите и мотоциклетистите-куриери, както и информация за трудовите злополуки на пътя.

От проучените случаи могат да се направят следните заключения:

1. Водачите често са самостоятелно заети лица с дългогодишен опит, които са привикнали да работят независимо. Това предполага, че трябва:

  • да се гарантира, че прилаганите подходи са практични и не се изготвят еднолично от работодателите;
  • да се посочват места, които често се ползват от водачите – места за почивка край магистралите и т.н.;
  • да се гарантира, че съветите и решенията се основават на опита на водачите, например чрез: включване на водачите в процеса на извършване на оценката на риска и при вземането на решения; използване на шофьорите като съветници, инструктори и т.н.; осигуряване на достатъчно време за изготвяне на решения и въвеждане на промени.

2. Потребителите, клиентите и заинтересованите страни следва да участват в процеса на вземане на решения по управлението на риска, например:

  • веригата на доставки – доставчици, обекти, до които се извършват доставките и т.н.;
  • пътниците и учениците;
  • групите в областта на пътната безопасност, транспортните министерства и т.н.

3. Големите работодатели са в състояние да определят стандарти за безопасни и здравословни условия на труд по отношение на своите доставчици. По този начин те могат да стимулират тези обикновено малки и средни предприятия да прилагат стандартите при работа с останалите си клиенти.
4. Въвеждането на нова технология в кабините може да се използва и за целите на безопасните и здравословни условия на труд, например за редовно информиране на водачите и подобряване на графиците за доставка.
5. Решенията по отношение на безопасните и здравословни условия на труд може да изискват повече време за изпълнение на задачите, поради което:

  • това трябва да се отчита при организацията на работа и изготвянето на работния график;
  • клиентите също трябва да бъдат информирани за това.

6. Обучението, например техниките за безопасно управление на моторното превозно средство, трябва да бъде част от организационна система за превенция на рисковете и да е налице ясна ангажираност от страна на ръководството на организацията.
При превоза на пътници в различните примери за добри практики се разглеждат начини за предотвратяване на насилието спрямо водачите. Такова насилие може да има редица последици, като например: стрес и нараняване на персонала, материални щети на автобусите и повишен риск от пътнотранспортно произшествие.
Някои характеристики на автомобилния транспорт затрудняват практическото управление на риска на работното място. В повечето случаи водачите в автомобилния транспорт работят самостоятелно и далеч от определена база. Това ограничава възможността за общуване с тях и тяхното консултиране. Освен това те невинаги са предразположени към промяна. Ето защо е необходимо водачите да бъдат активни участници в извършване оценката на риска и при процеса на вземане на решения и това да бъдат решения, разработени от водачи за водачи. По този начин ще се осигури ефективно използване на професионалния опит и ще се спечели доверието на водачите в автомобилния транспорт.
Друга особена характеристика на тази икономическа дейност е нейният силно конкурентен характер. Фирмите са склонни на всякакви отстъпки, за да удовлетворят исканията на своите клиенти, като нерядко се стига и до неспазване на изискванията за безопасност при работа.

Като най-съществени рискове за безопасността и здравето при работа за водачите в автомобилния транспорт докладът определя:

  • пътно-транспортните произшествия – те са основната причина за смъртните случаи, нараняванията и уврежданията на работното място;
  • извършването на товаро-разтоварни дейности;
  • подхлъзвания и падания при качване и слизане от шофьорската кабина;
  • дизайна на превозните средства и тяхната поддръжка;
  • мускулно-скелетните смущения, предизвикани от вибрации;
  • температурата в кабината;
  • шума;
  • стреса;
  • организацията на работа и натрупването на умора;
  • нездравословният начин на живот – липсата на движение, лошите хранителни навици и др.

Според проучване на Департамента за обществено здраве към Университета в Оксфорд, професията „водач на камион“ е в топ 10 на най-опасните професии в Обединеното кралство. За водачите на камион е шест пъти по-вероятно да станат жертва на фатален инцидент от ПТП в сравнение със средностатистическия работещ във Великобритания.
Анализ на данните от Датския национален регистър на трудовите злополуки (DKWIR) за периода 1993-2002 г. показва, че 92,6% от инцидентите в областта на автомобилния транспорт не са свързани с трафика, а се дължат на падане от височина и подхлъзване/падане при качване и слизане от кабината.
Голяма част от водачите в автомобилния транспорт са изложени на стресови ситуации, свързани главно с кратките срокове. В резултат на това много от тях са принудени да водят нездравословен начин на живот, като често се хранят с полуфабрикати и нямат възможност за физически упражнения. Всичко това води до влошаване на здравния статус на водачите, като най-често при тях се наблюдават затлъстяване, сърдечно-съдови заболявания, сънна апнея, депресия и мускулно-скелетни смущения.
Докладът обръща внимание на факта, че в областта на автомобилния транспорт много малко или въобще не се обръща внимание на работещите жени-водачи. Въпреки че все повече жени работят в тази област, условията на труд не са съобразени с техните специфични потребности.
Сред множеството посочени в доклада примери за добри практики ще се спра на някои от тях, които имат доказано практическо значение на ниво предприятие.

Ръководство за водача, Финландия
Транспортната компания „Haanpдд ADR“ е въвела в своята практика, т.н. Ръководство за водача. Целта на фирмата е да осигури един полезен инструмент на своите водачи, който да им служи в ежедневната работа. Ръководството на водача е преди всичко наръчник, в който се съдържат едновременно инструкции за безопасна работа, опазване на околната среда и здравословно хранене.
„Haanpдд ADR“ определя Ръководството на водача като изключително полезен инструмент за своите работници и служители. Според компанията ръководството е удобен начин за осигуряване на водачите на достъп до информация, свързана непосредствено с тяхната безопасност при работа и здравословния им начин на живот. Ръководството обогатява познанията на водачите в областта на безопасността и здравето при работа и дава практически насоки за справяне с конкретни проблеми на работното място.
В доклада на Агенцията се посочва, че към Ръководството за водача интерес са проявили множество фирми от автомобилния транспорт във Финландия.

Prйvost Transport:
Проект “С 80 километра в час“, Франция
Френската транспортна компания „Prйvost Transport“ е въвела ограничение на скоростта от 80 км/ч за всички свои водачи. Това е довело до подобряване на безопасността и здравето на водачите и до намаляване на разхода на гориво и емисиите на въглероден диоксид в атмосферата.
За целта работещите в „Prйvost Transport“ са преминали специално обучение как да управляват безопасно превозните средства при максимална скорост от 80 км/ч. Двигателите на всички автомобили на фирмата са ограничени до тази скорост от производителя и са снабдени с датчици за електронно отчитане на разхода на гориво. С цел подобряване на комуникацията между водачите и централата на „Prevost Transport“ във всички превозни средства са въведени мобилни телефони с автоматично активиране на функцията „свободни ръце“.
В резултат на изпълнението на проекта, разходът на гориво е намалял с над 10%, а вредните емисии на въглероден диоксид – с 5%. В доклада на ЕАБЗР се подчертава особената полза за работещите в тази фирма, тъй като спестените от гориво средства са разпределени между тях под формата на допълнителни възнаграждения.
От посочените примери за добри практики при управление на риска за работещите в автомобилния транспорт на национално ниво впечатление прави Проектът „DocStop, Германия“.
DocStop, Германия е организация с нестопанска цел. През 2007 г. DocStop започва изпълнението на проект за създаване на медицински центрове за водачите в автомобилния превоз на товари. Целта на проекта е такива медицински центрове да бъдат изградени в местата за отдих по основните пътни артерии на Федерална Република Германия.
Всеки един от медицинските центрове за водачи в автомобилния транспорт трябва да обслужва шосетата в радиус от 4 км. По този начин се осигурява непрекъсната медицинска помощ 24 часа в денонощието за цялата територия на страната. До този момент са изградени над 50 такива центъра. Целта на проекта е медицински центрове от този тип да се изградят и в други държави-членки на Европейския съюз, което ще допринесе за подобряване на здравословното състояние на работещите в автомобилния транспорт в рамките на ЕС. Към момента проектът е реализиран в Австрия, Холандия, Дания и Лихтенщайн, като предстои да стартира в Чехия и Полша.
Пълният текст на доклада на английски език може да бъде намерен на страницата на Европейската агенция за безопасност и здраве при работа (http://osha.europa.eu/en/publications).

Атанас КОЛЧАКОВ, държавен експерт в отдел „Условия на труд“ – МТСП

Месечни списания

месечно списание Труд и право - 2024 г.
списание Счетоводство данъци и право
месечно списание Собственост и право
месечно списание Търговско и облигационно право

Компютърни продукти

Компютърен продукт ЕПИ Труд и социално осигуряване
компютърен продукт ЕПИ Счетоводство и данъци
Компютърен продукт ЕПИ Собственост
Компютърен продукт ЕПИ Търговско и облигационно право

Избрани публикации

0
    Кошница
    Изпразнете кошницатаОбратно към магазина