В “Държавен вестник”, бр. 27 от 25.03.2014 г. е обнародван Закон за изменение и допълнение на Кодекса на труда (ЗИДКТ). Приетите със закона промени влизат в сила от 29.03.2014 г.
Основните промени биха могли да се разделят на 3 групи:
I-ва група
Уреждат се нормативно част от предложенията на правителството от втория пакет от мерки за намаляване на регулаторната тежест за бизнеса, одобрен с Решение № 635 на Министерския съвет от 22.10.2013 г.
II-ра група
Регламентиран е нов вид трудов договор с условие за стажуване, като особен вид трудов договор, подпомагащ прехода от образование и обучение към устойчива и качествена заетост.
III-та група
Създава се възможност за контролните органи на Главна инспекция по труда да дават задължителни предписания на работодателите във връзка с изпращане или заличаване на уведомления за сключен трудов договор и регламентиране на случаите, в които Националната агенция за приходите има право служебно да заличава изпратено уведомление за сключен трудов договор.
С изменението на чл. 149, ал. 2 КТ се променя периодът за отчитане на положения извънреден труд пред Инспекцията по труда. Преди промяната работодателите бяха задължени да отчитат положения извънреден труд всяко полугодие. След влизането в сила на закона срокът, до който работодателите ще трябва да отчитат положения извънреден труд през календарната година, е до 31 януари на следващата календарна година.
С оглед на това работодателите нямат задължение да отчитат пред Инспекцията по труда положения извънреден труд през първото полугодие на 2014 г. До 31.01.2015 г. работодателите ще следва да отчетат извънредния труд, положен от работниците и служителите за периода от 01.01. до 31.12.2014 г.
С отмяната на чл. 408 КТ отпада задължението на работодателите да осигуряват за нуждите на контрола за спазване на трудовото законодателство ревизионни книги в предприятието, в неговите поделения, обекти и работни площадки и на други места, на които се полага наемен труд. С отмяната на текста инспекторите по труда вече нямат право да изискват да им бъде предоставена ревизионна книга за вписване на констатации от извършените проверки за спазване на трудовото законодателство.
С § 6 ЗИДКТ се създават чл. 233а, 233б и 233в. С посочените разпоредби се регламентира трудовият договор с условие за стажуване като самостоятелен вид трудов договор в глава единадесета “Професионална квалификация” на Кодекса на труда. Стажуването е изпълнение на работа под наставничеството на работодателя или на определено от него лице – наставник, с цел усвояване на практически умения по придобита професия или специалност. Трудовият договор се сключва с лице на възраст до 29 години, завършило средно или висше училище и без трудов стаж или професионален опит по придобитата от него професия или специалност. Правното основание за сключване на договора е чл. 233б КТ. С трудовия договор освен условията по чл. 66, ал. 1 КТ се определят начинът и формата, чрез които се усвояват практически умения в процеса на изпълнение на трудовите задължения, името и длъжността на наставника, времетраенето на договора, което не може да бъде по-малко от 6 и повече от 12 месеца, както и други условия, свързани със стажуването. С § 8 от ЗИДКТ се изменя чл. 334, ал. 1 КТ, като се регламентира възможността, освен в предвидените в Кодекса на труда случаи, трудовият договор с условие за стажуване да може да се прекратява от работника или служителя или от работодателя и с предизвестие от 15 дни.
С измененията и допълненията на чл. 402 и 404 КТ се създава правна възможност за контролните органи на Главна инспекция по труда да дават задължителни предписания на работодателите във връзка с изпращане или заличаване на уведомления за сключен трудов договор и регламентиране на случаите, в които Националната агенция за приходите има право служебно да заличава изпратено уведомление за сключен трудов договор.
Създават се две нови принудителни административни мерки (чл. 404, ал. 1, т. 10 и 11 КТ):
1. Регламентира се правомощието на контролните органи да дават задължително за изпълнение предписание, с което да задължават работодателите да уведомят съответната ТД на НАП за сключен трудов договор, ако не е спазен 3-дневният срок за регистрация на трудовия договор. Досега контролните органи издаваха такова предписание на основание чл. 62, ал. 4 КТ, но с разпоредбата на чл. 404, ал. 1, т. 10 КТ това правомощие изрично се регламентира като принудителна административна мярка.
Задължителното предписание се издава само при неспазване на срока за подаване на уведомление в ТД на НАП за сключен трудов договор, но не и в случаите, когато не е спазен срокът за подаване на уведомление за изменение или прекратяване на трудовия договор.
2. Регламентира се правомощието на контролните органи да дават задължително за изпълнение предписание на работодателите за изпращане на уведомление за заличаване на изпратено преди това уведомление за сключен трудов договор, ако установят, че няма доказателства за съществуване на трудово правоотношение (чл. 404, ал. 1, т. 11 КТ).
Задължителното предписание се смята за връчено в деня на издаването му, когато работодателят, лицето, което го представлява или лицето, определено да получава кореспонденцията на работодателя, не могат да бъдат намерени на адреса на управление на работодателя (чл. 404, ал. 4 КТ).
В мотивите към ЗИДКТ се посочва, че създаването на тази принудителна административна мярка се налага поради факта, че през последните години нараства броят на случаите на злоупотреба с личните данни на работници и служители. Името и единния граждански номер се използват, за да бъде извършена регистрация на трудов договор, без такъв да е сключван между страните. По повод на подадени сигнали са извършени проверки от контролните органи на Инспекцията по труда и/или на Националната агенция по приходите, при които се установява, че става въпрос за фиктивни трудови договори, по които не се полага труд. Предполагаема цел, за да бъде регистриран фиктивен трудов договор, е участие в процедури по възлагане на обществени поръчки, във връзка с получаване на разрешения за работа на чужденци или пък във връзка с теглене на кредити.
Създадена е нова ал. 3 в чл. 402 КТ, която има за цел да регламентира правната възможност за извършване на служебно заличаване на уведомления за сключени трудови договори. Когато работодателят не изпълни в срок даденото му задължително предписание по чл. 404, ал. 1, т. 11 КТ Инспекцията по труда ще уведомява Националната агенция за приходите за служебно заличаване на уведомлението за сключен трудов договор, тъй като няма доказателства за съществуване на трудово правоотношение. Инспекцията по труда ще уведомява Националната агенция за приходите за служебно заличаване на изпратено уведомление за сключен трудов договор и когато работодателят, лицето, което го представлява, или лицето, определено да получава кореспонденцията на работодателя, не могат да бъдат намерени на адреса на управление на работодателя.
Със ЗИДКТ са извършени и други промени, които имат за цел осъвременяване и прецизиране на нормативната уредба на договора за ученичество по чл. 230 КТ, който вече се наименова “Трудов договор с условие за обучение по време на работа”.
През 2010 г. с изменение на Кодекса на труда се създаде възможност за работника или служителя да подава заявлението си за прекратяване на трудовия договор в Инспекцията по труда, в случаите когато работодателят, лицето, което го представлява, или лицето, определено да получава кореспонденцията на работодателя, не могат да бъдат намерени на адреса на управление, посочен в трудовия договор. Заявлението можеше да се подава само на място в Инспекцията по труда. С изменението в чл. 327, ал. 2 КТ, в сила от 29.03. 2014 г., се създава възможност работникът или служителят да изпрати своето заявление в Инспекцията по труда с препоръчано писмо с обратна разписка или по електронен път.
В “Държавен вестник”, бр. 30 от 01.04.2014 г. е обнародвана Наредба на министъра на труда и социалната политика за изменение и допълнение на Наредба № 5 от 2002 г. за съдържанието и реда за изпращане на уведомлението по чл. 62, ал. 5 от Кодекса на труда. Наредбата влиза в сила от деня на обнародването º в Държавен вестник – 01.04.2014 г.
С разпоредбите на чл. 233а-233в КТ, създадени със ЗИДКТ, в сила от 29.03.2014 г., се регламентира трудов договор с условие за стажуване, който има своите специфики. Трудовият договор с условие за стажуване се сключва на самостоятелно правно основание – чл. 233б КТ.
Съгласно чл. 62, ал. 3 КТ в 3-дневен срок от сключване на всеки трудов договор работодателят е длъжен да изпрати уведомление до компетентната ТД на НАП. Съдържанието и редът за изпращане на уведомлението са регламентирани в Наредба № 5 от 2002 г., издадена от министъра на труда и социалната политика. В уведомлението за регистрация на трудов договор се посочва код, чрез който се идентифицира основанието, на което е сключен трудовият договор.
Обстоятелството, че трудовият договор с условие за стажуване е особен вид трудов договор, наложи промяна в наредбата – изменение в Приложение № 1, чрез което се създава възможност уведомлението за регистрация на трудовия договор с условие за стажуване да се подава със самостоятелен код – код 16, който ще се попълва при посочване на правното основание на договора.
С § 9 от преходните и заключителните разпоредби на наредбата е предвиден срок за изпращане на уведомленията съгласно приложение № 1 към чл. 1, ал. 1 от наредбата за сключените до 30.04.2014 г. трудови договори с условие за стажуване на основание чл. 233б от Кодекса на труда. Срокът е от 07.05. до 15.05.2014 г.
Важно е да се отбележи, че преходната разпоредба се отнася само за трудовите договори по чл. 233б КТ, които са сключени до 30.04.2014 г. Само за тях срокът за подаване на уведомлението, съгласно Приложение № 1 за сключения трудов договор е от 7 май до 15 май 2014 г. За трудовите договори, сключени след 30.04.2014 г. уведомленията следва да се изпращат в законоустановения 3-дневен срок от сключване на трудовия договор.
От промените в Кодекса на труда, в сила от 29.03.2014 г., свързани с правомощията на Главна инспекция по труда (ГИТ), произтичат и съответните изменения и допълнения в Наредба № 5 от 2002 г. Съгласно чл. 404, ал. 1, т. 11 КТ контролните органи на ГИТ имат правомощие да дават задължителни предписания на работодателите да заличават уведомления за сключени трудови договори, ако установят, че няма доказателства за съществуване на трудово правоотношение. Когато работодателят не изпълни в срок даденото му задължително предписание или когато не може да бъде намерен на адреса на управление, Инспекцията по труда уведомява НАП за служебно заличаване на уведомлението за сключен трудов договор.
С промените в Наредба № 5 от 2002 г. се създава възможност в случаите на чл. 402, ал. 3 КТ директорите на съответните дирекции “Инспекции по труда” да подават уведомление за служебно заличаване на уведомления за сключени трудови договори. В тази връзка са направени допълнения в уведомление – Приложение № 7, което се подава от директорите на съответните дирекции “Инспекции по труда”.
В наредбата са направени и други промени, които не произтичат от ЗИДКТ, и имат предимно редакционен и прецизиращ характер.
Отменено е Приложение № 6 към чл. 2, ал. 4 от наредбата. Отмяната на това приложение е свързана с изменението на чл. 2, ал. 4 и 5 от наредбата. Измененията са направени с цел привеждането на чл. 2, ал. 4 и 5 от наредбата в съответствие с промените в Закона за електронния документ и електронния подпис (въведено е понятието “квалифициран електронен подпис”), както и с цел облекчаване на работодателите, които имат задължения да подават уведомления по наредбата.
Преди промяната в наредбата в случаите, когато работодателят е упълномощил лице, което притежава универсален електронен подпис, да изпраща уведомления от негово име, както и при оттегляне на упълномощаването, се подаваше заявление – Приложение № 6. Занапред работодател, който е упълномощил лице, което притежава квалифициран електронен подпис или при оттегляне на упълномощаването, ще трябва да подава заявление по образец, утвърден от изпълнителния директор на Националната агенция за приходите. Заявяването на тези обстоятелства ще се извършва с уведомление по образец, утвърден със Заповед № ЗЦУ1325 от 19.12.2009 г. на изпълнителния директор на Националната агенция за приходите (НАП). Същото уведомление се използва за упълномощаване или оттегляне на упълномощаването за електронно подаване на декларации и документи по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и образец на бланката може да бъде намерен на официалната страница на агенцията (http://nap.bg) в рубриката Услуги, Електронни услуги.
Съгласно чл. 2, ал. 4 от наредбата срокът за подаване на заявлението (уведомлението по утвърдения от изпълнителния директор на НАП образец) е тридневен от упълномощаването, а при оттегляне на упълномощаването работодателят подава заявлението не по-късно от 3 дни преди датата на оттеглянето. Заявлението се подава в компетентната ТД на НАП.
В заключение, чрез промените в Наредба № 5 от 2002 г. за съдържанието и реда за изпращане на уведомлението по чл. 62, ал. 5 от Кодекса на труда се осигурява възможност:
1. Работодателите да подават уведомления за сключените трудови договори с условие за стажуване по чл. 233б КТ.
2. Директорите на дирекции “Инспекции по труда” да подават уведомление за служебно заличаване на уведомления в случаите на чл. 402, ал. 3 КТ.
3. Работодателите да уведомяват компетентната ТД на НАП за упълномощаването на лице, което притежава квалифициран електронен подпис, да изпраща уведомленията за сключване, изменение и прекратяване на трудовите договори, или при оттегляне на упълномощаването, като използват уведомлението за упълномощаване или оттегляне на упълномощаването за електронно подаване на декларации и документи по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.
Лариса ТОДОРОВА, Държавен експерт в дирекция “Трудово право, обществено осигуряване и условия на труд” – МТСП