Списание „Счетоводство, данъци и право“, 2025 г., бр. 2
В „Държавен вестник“, бр. 6 от 21.01.2025 г., е обнародван Закон за събирането на приходи и извършването на разходи през 2025 г. до приемането на Закона за държавния бюджет на Република България за 2025 г. (ЗДБРБ за 2025 г.), Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2025г. и Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2025 г.
Според чл. 6 на този закон, до приемането на ЗДБРБ за 2025 г. ще се прилага § 2 от преходните и заключителните разпореди на ЗДБРБ за 2024 г.). Това правило дава възможност данъчните облекчения за деца и за деца с увреждания да се ползват при авансовото облагане на доходите до приемането на ЗДБРБ за 2025 г. Като цяло тази възможност съществува от няколко години, но се регламентира единствено със ЗДБРБ за съответната година. В този смисъл без наличието на цитираната по-горе разпоредба ползването на данъчните облекчения за деца и за деца с увреждания при авансовото облагане на доходите би било невъзможно.
С разпоредбата на чл. 6 от Закона за събирането на приходи и извършването на разходи през 2025 г. се дава възможност за прилагане на облекченията при авансовото облагане на доходите по ред идентичен с прилагания за предходната година. В тази връзка ще припомня, че тази възможност може да се ползва само за определени видове доход, а именно за:
– доходи от трудови правоотношения;
– доходи от друга стопанска дейност, които се облагат авансово по реда на чл. 43 ЗДДФЛ; и
– доходи от наем или друго възмездно предоставяне за ползване на права или имущество, които се облагат авансово по реда на чл. 44 ЗДДФЛ.
– Разбира се за целта е необходимо да са спазени определени условия, които също са регламентирани в § 2 от ПЗР на ЗДБРБ за 2024 г., които ще припомним в настоящия материал.
1. Ползване на данъчни облекчения за деца и за деца с увреждания при авансовото облагане през 2025 г. на доходите по трудови правоотношения
С оглед разпоредбата на § 2, ал. 4 ПЗР на ЗДБРБ за 2024 г. данъчните облекчения по чл. 22в и 22г от Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ) могат да се ползват и чрез намаляване на месечната данъчна основа за доходи от трудови правоотношения след прилагане на чл. 42, ал. 3 от същия закон със следните суми:
– за едно ненавършило пълнолетие дете – в размер на 500 лв.;
– за две ненавършили пълнолетие деца – в размер на 1000 лв.;
– за три и повече ненавършили пълнолетие деца – в размер на 1500 лв.;
– за дете с 50 и с над 50 на сто вид и степен на увреждане – в размер на 1000 лв.
За целта е необходимо работникът/служителят еднократно да представи писмена декларация пред работодателя си, с която да заяви, че желае през 2025 г. да ползва данъчно облекчение за деца и/или за деца с увреждания при авансовото облагане на доходите му. Освен това с тази декларация лицето декларира, че:
1. за прилагане на всяко от данъчните облекчения следва да изпълни условията, предвидени в чл. 22в и 22г от ЗДДФЛ;
2. другият родител, съответно другият приемен родител, близък или роднина, няма да ползва авансово намалението за съответната данъчна година;
3. работникът/служителят няма да ползва данъчните облекчения при друг работодател.
Изискването за представянето на въпросната декларация е регламентирано в § 2, ал. 5 от ПЗР на ЗДБРБ за 2024 г. и е едно от условията за прилагане на коментираните облекчения. В тази връзка следва да се има предвид, че не е регламентирано утвърждаването на специален образец. Единственото изискване е тя да бъде в писмена форма и да съдържа, както заявено желание от страна на работника или служителя да ползва съответното данъчно облекчение, така и изброените по-горе обстоятелства. Не е необходимо към тази декларация да се прилагат годишните образци на декларациите по чл. 22в, ал. 8 и чл. 22г, ал. 7 ЗДДФЛ, с които се декларират условията и обстоятелствата за ползване на облекченията при годишното облагане на доходите за съответната година. Това е така, тъй като специалните образци на декларациите за деца и за деца с увреждания изискват деклариране на съответните обстоятелства към 31 декември на годината, за която се ползват облекченията и не е предвиден регламент за попълването им за целите на авансовото облагане. В тази връзка изискването за представяне на образците от страна на работодателя, въпреки че няма такова изискване по силата на закона, няма да отмени задължението на физическото лице да попълни такъв формуляр за целите на годишното облагане на доходите от трудови правоотношения при работодателя във връзка с прилагането на чл. 49, ал. 3 и 4 ЗДДФЛ.
Данъчните облекчения за деца и за деца с увреждания могат да се ползват авансово до размера на сумата от месечната данъчна основа за доходи от трудово правоотношение, определена по реда на чл. 42, ал. 1-3 ЗДДФЛ. Това изрично е уточнено в разпоредбата на ал. 6 от § 3 на ПЗР на ЗДБРБ за 2024 г. На практика данъчният ефект се изразява в намаляване на определената месечна данъчна основа и респективно на дължимия авансово данък по реда на чл. 42, ал. 4 ЗДДФЛ.
ПРИМЕР: Местно физическо лице с намалена работоспособност получава месечно възнаграждение по трудово правоотношение, чийто размер след приспадане на задължителните осигурителни вноски за сметка на лицето е 1500 лв. (това е формираната от работодателя месечна основа по чл. 42, ал. 2 ЗДДФЛ). Работникът е представил влязло в сила решение на ТЕЛК пред работодателя си, от което е видно че е с 55% намалена работоспособност. На 10.01.2025 г. физическото лице е подало пред работодателя си писмена декларация, че желае да ползва авансово данъчно облекчение за две деца през 2025 г. В конкретния случай, при определянето на авансово дължимия данък за съответния месец, до приемането на ЗДБРБ за 2025 г., работодателят следва да процедира по следния начин:
1. Най-напред формира месечната данъчна основа по чл. 42, ал. 3 ЗДДФЛ като приспада данъчното облекчение по чл. 18, ал. 2 ЗДДФЛ:
1500 – 660 = 840 лв.
2. От месечната данъчна основа по чл. 42, ал. 3 ЗДДФЛ се приспада предвиденото в § 2, ал. 4 от ПЗР на ЗДБРБ 2024 г. облекчение за две деца (1000 лв.), но не повече от размера на основата, която в случая е 840 лв.
840 – 840 лв. = 0 лв.
В конкретния пример е видно, че намалението което може да ползва лицето за конкретния месец е 840 лв., тъй като основата по чл. 42, ал. 3 ЗДДФЛ е по-малка от регламентирания максимален месечен размер на данъчното облекчение за две ненавършили пълнолетие деца (1000 лв.). Следователно за конкретния месец работодателят не следва да удържа данък по чл. 42 ЗДДФЛ от възнаграждението на лицето. За сравнение, ако работникът/служителят не е заявил, че желае да ползва данъчното облекчение за деца при авансовото облагане работодателят ще трябва да удържи данък по чл. 42, ал. 4 ЗДДФЛ в размер на 84 лв., с която сума в крайна сметка ще се намали разполагаемия доход на лицето за съответния месец.
Важно е да се има предвид, че съгласно § 2, ал. 9 от ПЗР на ЗДБРБ за 2024 г. чл. 49 ЗДДФЛ се прилага включително, когато данъчните облекчения за деца и за деца с увреждания се прилагат при авансовото облагане на доходите от трудови правоотношения. Иначе казано при всички случаи работодателят прилага правилата за годишно облагане на доходите по трудови правоотношения, регламентирани в чл. 49 ЗДДФЛ, когато той е работодател по основно трудово правоотношение към 31 декември на календарната година.
Не на последно място следва да се има предвид, че ако в нарушение на условието по § 2, ал. 5, т. 2 и 3 от ПЗР на ЗДБРБ за 2024 г. данъчното облекчение по чл. 22в и/или чл. 22г ЗДДФЛ е ползвано авансово чрез повече от един работодател и/или от повече от едно лице, всяко от лицата, ползвали авансово облекченията, дължи частта от данъка, съответстваща на размера на ползваното облекчение.
2. Ползване на данъчни облекчения за деца и за деца с увреждания при авансовото облагане през 2025 г. на доходи от друга стопанска дейност и от наем или друго възмездно предоставяне за ползване на права или имущество
На основание § 2, ал. 9 от ПЗР на ЗДБРБ за 2024 г. в случаите на авансово облагане по чл. 43 и 44 ЗДДФЛ данъчните облекчения за деца и за деца с увреждания могат да се прилагат чрез намаляване на размера на дължимия авансов данък, при условие че другият родител, съответно другият приемен родител, близък или роднина, няма да ползва авансово намалението за съответната данъчна година.
В тези случаи облекченията се прилагат до размера на дължимия авансов данък, но не повече от:
– за едно ненавършило пълнолетие дете – 150 лв.;
– за две ненавършили пълнолетие деца – 300 лв.;
– за три и повече ненавършили пълнолетие деца – 450лв.;
– за дете с 50 и с над 50 на сто вид и степен на увреждане – 300 лв.
Съгласно разпоредбата на § 2, ал. 12 от ПЗР на ЗДБРБ за 2024 г. цитираната по-горе разпоредба не се прилага, когато:
1. размерът на авансовия данък се определя и удържа от платеца на дохода;
2. лицето има доходи от трудови правоотношения и е приложило ал. 5.
Следователно условията за прилагане на облекченията за деца и за деца с увреждания при авансовото облагане на доходите от друга стопанска дейност и от наем или друго възмездно предоставяне за ползване на права или имущество са:
– физическото лице да е задължено само да определя дължимия авансово данък по реда на чл. 43 и/или 44 ЗДДФЛ;
– лицето да няма доходи от трудови правоотношения или ако има такива да не е избрало да прилага облекченията при работодателя си;
– другият родител, съответно другият приемен родител, близък или роднина, няма да ползва намалението за съответната данъчна година.
Годишният размер на данъчното облекчение по чл. 22в и 22г от ЗДДФЛ в тези случаи се ползва с подаване на годишна данъчна декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ (§ 2, ал. 11 от ПЗР на ЗДДФЛ).
ПРИМЕР: През първото тримесечие на 2025 г. физическо лице, упражняващо свободна професия, е получило доходи от тази дейност, за които е определило дължим данък по реда на чл. 43 ЗДДФЛ в размер на 700 лв. Лицето е родител на две деца и отговаря на необходимите условия за да ползване облекчението по чл. 22в ЗДДФЛ при авансовото облагане на доходите от дейността си. Предвид на това лицето има право да намали дължимия данък по чл. 43 ЗДДФЛ за първо тримесечие с 300 лв. и съответно в срок до 30.04.2025 г. ще трябва да декларира в декларацията по чл. 55, ал. 1 ЗДДФЛ и да внесе авансово данък в размер на 400 лв. С подаване на годишната данъчна декларация по чл. 50 ЗДДФЛ за 2025 г. лицето ще ползва годишния размер на данъчното облекчение за деца, който ще бъде приет от парламента със ЗДБРБ за 2025 г.
В заключение следва да се има предвид, че и в тези случаи, на основание § 2, ал. 14 от ПЗР на ЗДБРБ за 2024 г., ако в нарушение на условията по този закон данъчното облекчение по чл. 22в и/или чл. 22г ЗДДФЛ е ползвано авансово от повече от едно лице, всяко от лицата, ползвали авансово облекченията, дължи частта от данъка, съответстваща на размера на ползваното облекчение.
Лорета ЦВЕТКОВА, данъчен експерт