В бр. 90 на ДВ от 12.11.2010 г. е обнародвана Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 2 от 27.07.2007 г. за изискванията за осъществяване на дейностите по предоставяне на помощни средства, приспособления и съоръжения за хората с увреждания и медицински изделия, посочени в списъците по чл. 35а, ал. 1 от Закона за интеграция на хората с увреждания.
Разяснения за прилагането й и коментар на новите моменти в нея публикуваме в този материал.
Във връзка с направените през 2010 г. изменения и допълнения в Закона за интеграция на хората с увреждания и в Правилника за неговото прилагане, бе разработена Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 2 от 27.07.2007 г. за изискванията за осъществяване на дейностите по предоставяне на помощни средства, приспособления и съоръжения за хората с увреждания и медицински изделия, посочени в списъците по чл. 35а, ал. 1 от Закона за интеграция на хората с увреждания. Наредбата е публикувана в бр. 89 на “Държавен вестник” от 12.11.2010 г. Промените в Наредбата започват с въвеждане на регламенти за контрол и промяна в самото заглавие. Контролът ще се осъществява съвместно или поотделно от Агенцията за хората с увреждания и Агенцията за социално подпомагане.
Основните нови моменти в приетите изменения в цитираната наредба са свързани с прецизиране на документите за регистрация на търговците и производителите на помощни средства, приспособления и съоръжения за хората с увреждания и медицински изделия, с оглед публичността на търговския регистър и задължението на държавните органи да се информират чрез него за актуалното състояние на търговците. Регистрация за осъществяване на този вид дейност ще се извършва с подаване на заявление по образец, което е посочено в Приложение № 1, придружено с:
- единен идентификационен код на лицето, когато е търговец или кооперация, код БУЛСТАТ на юридическото лице, когато не е търговец и копие от документа за регистрация по ЗДДС;
- удостоверение за липса на задължения, издадено от Националната агенция за приходите по реда на чл. 87, ал. 6 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс;
- списък на медицинските изделия и помощни средства, приспособления и съоръжения, предназначени за хората с увреждания, за които ще се осъществява дейността, с описание на моделите от съответния вид;
- списък с имена и адреси на търговците на едро с медицински изделия, предназначени за хората с увреждания, регистрирани по реда на Закона за медицинските изделия и на производителите на медицински изделия, от които търговецът на дребно ще доставя медицинските изделия;
- списък на обектите, в които ще се извършва търговия на дребно с медицинските изделия и обектите, в които ще се осъществяват дейности по предоставяне на помощни средства, приспособления и съоръжения за хората с увреждания, с посочени адрес, телефон, факс/електронна поща и лице – отговорник за обекта (упълномощен представител);
- декларация, че помещенията отговарят на условията за съхранение на медицинските изделия в зависимост от спецификата им и указанията на производителя, определени в инструкцията за употреба;
- декларация за осигурен гаранционен и извънгаранционен сервиз, когато такъв се изисква;
- декларация, че медицинските изделия, предназначени за хората с увреждания са регистрирани по реда на Закона за медицинските изделия;
- декларация за съответствие на обектите, в които се извършва дейност по реда на тази наредба с чл. 10б.
- декларация за съответствие на обектите, в които се извършва гаранционен и извънгаранционен сервиз с критериите и изискванията по чл. 10ж, ал. 2 и 3.
Създаден е изцяло нов раздел – Раздел IIa за изискванията и критериите при предоставянето на помощни средства, приспособления и съоръжения за хората с увреждания и медицински изделия, в който подробно са описани условията, на които следва да отговарят търговците и производителите на изделията, по отношение на обектите, в които извършват дейността си, необходимата документация, която следва да съхраняват, информацията, която следва да предоставят на лицата с увреждания, както и по отношение на сервизните бази за гаранционен и извънгаранционен сервиз.
Съгласно чл. 10б от новия раздел обектите, в които се осъществяват дейности по реда на наредбата, задължително трябва да отговарят на следните критерии:
- да бъдат адаптирани към нормативно установените стандарти за достъпност на хората с увреждания;
- да разполагат с площ, достатъчна да бъдат изложени моделите и да се проведе обучение за работа с тях;
- да има осигурено самостоятелно помещение за прием на граждани, което да е напълно отделено от помещенията, които се използват за други цели.
При предоставяне на медицинските изделия, помощни средства, приспособления и съоръжения за хората с увреждания, производителите и търговците на дребно задължително предоставят на лицето с увреждане и:
- гаранционна карта на съответното изделие на български език, с посочени адреси и телефони на сервизните бази;
- инструкция за употреба на изделието на български език;
Производителите и търговците на дребно задължително предоставят възможност на лицата с увреждания да изпробват и да направят своя избор на подходящо медицинско изделие, помощно средство, приспособление и съоръжение, след което лицето писмено да декларира своя избор.
Търговците на дребно трябва да водят и съхраняват документация, която включва:
- копие от заповед на директора на дирекция “Социално подпомагане”;
- приемно-предавателен протокол за предаване на изделието;
- фактура;
- гаранционна карта на български език с инструкция за употреба;
- документи за приети за ремонт медицински изделия, помощни средства, приспособления и съоръжения;
- регистър на предоставените изделия, включващ наименование на изделието, данни за трите имена, адрес и ЕГН на правоимащото лице; идентификационни данни на изделието (вид, модел, брой); дата на производство и доставка; дата на получаване на изделието; номер на приемно-предавателен протокол.
Производителите по индивидуална поръчка на медицински изделия, помощни средства, приспособления и съоръжения, предназначени за хората с увреждания задължително водят и съхраняват и следната документация:
- техническа документация и документи на изработени по поръчка изделия;
- задание от лекар, съдържащо и името на лекаря и лечебното заведение.
Производителите на медицински изделия, помощни средства, приспособления и съоръжения, предназначени за хората с увреждания носят отговорност за качеството на произведените изделия по реда на Закона за медицинските изделия.
Отделно са разписани условията, при които следва да се предоставят слуховите апарати за хората с увреждания, като е въведено изискването тази дейност да се осъществява единствено в центровете за слухопротезиране. Въведени са изисквания за оборудването на тези центрове, за специалистите в тях, както и за дейностите, които следва да се извършват при предоставянето на слуховите апарати.
Търговците на дребно следва да разполагат с център за слухопротезиране или да имат сключен договор с такъв. Центровете по слухопротезиране задължително трябва да отговарят на следните изисквания:
- да е налице обособено помещение за приемна;
- да е налице кабинет за индивидуално напасване и обучение за адаптиране към слуховия апарат и техническо обслужване;
- да е осигурена лаборатория за индивидуални отливки.
Дейностите, които се осъществяват в центровете за слухопротезиране, включват:
- избор на марка, вид и модел на слуховия апарат;
- настройка с фирмен софтуер и хардуер;
- демонстрация на звукови и шумови картини чрез подходяща акустична система, изпробване на няколко апарата;
- вземане на мярка и/или изработка на индивидуални отливки;
- обучение за работа със слуховия апарат;
- осигуряване на консумативи, батерии, индивидуални отливки, акустични тръбички, средства за поддържане на хигиената и др.;
- приемане за диагностика или ремонт и/или диагностика на рекламиран или дефектирал слухов апарат.
Центровете за слухопротезиране задължително трябва да разполагат със следното оборудване:
- специализирана компютърна система с възможност за контрол на звука;
- програматор;
- фирмени софтуери;
- техника за вземане на отпечатък на индивидуални отливки;
Персоналът в центровете за слухопротезиране задължително включва поне един специалист по акустика на слуховите апарати (слухопротезист).
В тях задължително се води регистър на слухопротезираните лица.
Производителите и търговците на дребно, осъществяващи дейности по реда на тази наредба, задължително трябва да разполагат със сервизна база за гаранционен и извънгаранционен сервиз или да имат сключен договор за осъществяване на ремонтни услуги, когато сервизната база е собственост на друг търговец.
Сервизните бази за гаранционен и извънгаранционен сервиз трябва да отговарят на следните критерии:
- да е налице обособено помещение за приемна, което да е адаптирано към нормативно установените стандарти за достъпност на хората с увреждания;
- да са осигурени необходимите според спецификата на съответните изделия помещения, технически средства, инструментална екипировка и уреди;
- да разполагат с квалифициран персонал за изпълнение на ремонтните дейности;
Изцяло е променен разделът в наредбата, регламентиращ контрола по предоставяне помощни средства, приспособления и съоръжения за хората с увреждания и медицински изделия, като най-основните моменти са следните:
Предвижда се този контрол да се осъществява съвместно или поотделно от Агенцията за хората с увреждания (АХУ) и Агенцията за социално подпомагане (АСП).
Предвижда се районните центрове по здравеопазване да оказват съдействие на служителите от АХУ и АСП при извършването на проверките по отношение спазване на условията за назначаване на медицински изделия.
Подробно са разписани условията на извършване на самите проверки.
Въведени са санкции при неспазване на изискванията на наредбата на лицата да се съставят констативни протоколи и препоръки за отстраняване на нарушенията. При тяхното неизпълнение стартира административнонаказателно производство, предвиждащо глоби в размер от 10 000 до 20 000 лева. При установено повторно нарушение лицата ще се заличават от регистъра в АХУ.
Дадена е възможност на всички лица, вписани в регистъра в АХУ, до влизане в сила на измененията в наредбата, да приведат документите и обектите си в съответствие с новите изисквания в срок до 31 март 2011 г.
Контролът между двете агенции е разделен условно по отношение на обхвата му, тъй като в чл. 55, ал. 1, т. 6 от Закона за интеграция на хората с увреждания е регламентирана изчерпателно и императивно компетентността на Агенцията за социално подпомагане в областта на административнонаказателната дейност. С оглед на този факт, на АСП е възложен контролът върху дейността на дирекциите “Социално подпомагане”, а на Агенцията за хората с увреждания – върху дейността на търговците, като няма пречка този контрол да се осъществява съвместно от двете агенции. Мотивите за това разделяне се изразяват в обстоятелството, че обективно е недопустимо с подзаконов нормативен акт, какъвто е Наредбата да се разширява, допълва или изменя законовата правна рамка. Допускането на подобен формат би довело при правоприлагане до издаване на първоначално порочни административни актове, независимо от техния характер.
С промените търговците се задължат да спазват разпоредбите на Закона за интеграция на хората с увреждания по отношение на осигуряване на достъпност на обектите, в които се предлагат помощни средства, приспособления и съоръжения за хората с увреждания и медицински изделия.
С въвеждането на задължително гаранционно и извънгаранционно сервизно обслужване, предоставяне на упътване за употреба, както и с обособяване на отделни помещения за консултация, изпробване и напасване на отпуснатите помощни средства, приспособления и съоръжения за хората с увреждания и медицински изделия, ще се гарантират по-добре правата на тази категория лица.
Въвеждането на задължителни изисквания към търговците на дребно и производителите на помощни средства, приспособления и съоръжения за хората с увреждания и медицински изделия ще се намали възможността за появата на пазара на некоректни субекти, което от своя страна ще гарантира спазването на строга финансова дисциплина при разходването на лимитираните бюджетни средства.
Изпълнителният директор на Агенцията за хората с увреждания със заповед утвърждава месечни планове за извършване на проверки на дейностите, осъществявани по реда на тази наредба. А лицата, които са регистрирани по реда на тази наредба са длъжни да оказват съдействие при осъществяване на проверките, да съхраняват и предоставят при поискване пълна информация за извършваната от тях дейност.
Проверки за спазване на критериите и изискванията за осъществяване на дейностите по реда на тази наредба може да се извършват и по сигнали на граждани или служители, както и по инициатива на Агенцията за хората с увреждания и/или Агенцията за социално подпомагане.”
При необходимост районните центрове по здравеопазване оказват съдействие на длъжностните лица, като осъществяват контрол по спазване на медицинските условия за назначените медицински изделия, помощни средства, приспособления и съоръжения, предназначени за хората с увреждания.
Контролът, осъществяван от Агенцията за хората с увреждания върху дейността на лицата, осъществяващи дейност по реда на тази наредба, включва проверка на:
- цялата налична документация – регистър, приемо-предавателни протоколи, декларации за съответствие, фактури от търговци на едро, гаранционни карти на изделията с посочени адреси и телефони на сервизни бази и центрове за слухопротезиране, инструкции за употреба на изделия, направени по поръчка. Проверката включва съпоставка на данните между фактурите на търговеца на едро, фактурите на търговеца на дребно и данните в приемно-предавателния протокол на МИПСПС, включително и дали данните от първообраза на съответния документ съвпадат с фотокопието;
- съответствието между предлаганите изделия с подадените в Агенцията за хората с увреждания списъци с изделия;
- помещенията, в които се осъществява дейност по тази наредба за съответствие с нормативно установените стандарти за достъпност на хората с увреждания;
- помещенията за прием на граждани;
- спазване на критериите и изискванията, установени с тази наредба за осъществяване на дейностите.
Контролът, осъществяван от Агенцията за социално подпомагане върху дейността на дирекциите “Социално подпомагане”, включва проверка на:
- спазване на лимитите за отпускане на целева помощ за покупка, изработване и/или ремонт на медицинските изделия, помощните средства, приспособления и съоръжения;
- досиетата на лицата, получили целева помощ за покупка, изработване и/или ремонт на медицински изделия, помощни средства, приспособления и съоръжения, медицински документи, екземпляр от заповедите за отпуснатите целеви помощи, приемо-предавателни протоколи за получените медицинските изделия, помощните средства, приспособления и съоръжения, относно съответствието им със списъка по чл. 83, ал. 2 от Закона за медицинските изделия и регистъра по чл. 2 от тази наредба;
- регистрационния дневник на лицата, получили заповед за отпускане на целевата помощ, в който се отбелязва № и дата на заповедта;
- картотеката – извлечение от регистъра на лицата по чл. 35, ал. 1 ЗИХУ (търговците);
- разходооправдателните документи, удостоверяващи използваното право по чл. 45 от Правилника за прилагане на Закона за интеграция на хората с увреждания;
- изискването за връщане на медицинското изделие, помощно средство, приспособление и съоръжения след преустановяване на ползването им и недопускане на замяна, продажба или дарение в рамките на експлоатационния срок;
- разходооправдателен документи на лицата, закупили за своя сметка отпуснатите им МИ ПСПС.
При изпълнение на контролните си функции съответните длъжностни лица от Агенцията за хората с увреждания и Агенцията за социално подпомагане могат да извършват и насрещни проверки на правоимащи лица.
При установяване на неизпълнение на разпоредбите на тази наредба длъжностните лица съставят констативен протокол и дават препоръки и срок за отстраняване на констатираните пропуски и нарушения. Протоколът се изготвя в еднообразни екземпляри за всяка една от страните, като единият заедно с препоръките се връчва срещу подпис на лицето. Лицето има право да направи възражение пред изпълнителния директор на Агенцията за хората с увреждания в 7-дневен срок от връчване на протокола и препоръките. Нарушенията се установяват с акт на служители от Агенцията за хората с увреждания, а наказателното постановление се издава от Изпълнителния директор на Агенцията за хората с увреждания или от оправомощено от него длъжностно лице. Актовете за установяване на нарушения и наказателните постановления се съставят и обжалват по реда на Закона за административните нарушения и наказания.
Заповедта може да бъде обжалвана по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
Регистрацията може да бъде подновена не по-рано от една година от датата на заличаването й.
Предоставените медицински изделия, помощни средства, приспособления и съоръжения на хората с увреждания не се заменят в експлоатационния срок, когато са загубени, повредени, унищожени в резултата на виновно поведение, небрежност или непредпазливост от правоимащото лице.
Промените в Наредбата влизат в сила от обнародването й в “Държавен вестник”, което вече е факт.
Изменят се Приложение № 1а и Приложение № 2, както и Приложение № 3.
Приложение № 1акъм чл. 10ж, ал. 3, т. 4
Регистър Наименование на лицето, седалище адрес, телефон Месец:……………/20….. година |
Дата и подпис на отговорник сервиз/ упълномощен представител: …………………
Приложение № 2към чл. 11, ал. 1
Регистър Месец:……………/20….. година |
Дата и подпис на отговорник сервиз/ упълномощен представител: …………………
Приложение № 3 към чл. 11, ал. 2
ДЕКЛАРАЦИЯ .
|
Надежда ХАРИЗАНОВА, държавен експерт в отдел “Интеграция на хората с увреждания”, МТСП