Оперативната програма “Развитие на човешките ресурси” (ОП РЧР) е една от многото възможности, които стоят пред работодателите в България. Тя е стратегически документ, който е рамка за усвояване на финансови средства, съфинансирани от Европейския социален фонд на ЕС и националния бюджет в рамките на програмния период 2007-2013 г. и обхваща територията на цялата страна – подцел “Сближаване”.
Оперативната програма е съставна част от Националната стратегическа референтна рамка, една от основните цели на която е “развитие на човешкия капитал с цел осигуряване на по-висока заетост, доходи и социална интеграция”.
Стратегическата цел на оперативната програма е да се подобри качеството на живот на хората в България чрез подобряване на човешкия капитал, постигане на високи нива на заетост, повишаване на производителността, достъп до качествено образование и учене през целия живот и засилване на социалното включване.
Оценката на постъпилите проектни предложения в рамките на програмата се извършва на два етапа. Оценка на административното съответствие е етап от оценката на проектното предложение, при който се извършва проверка относно формалното представяне на проектното предложение. Тя включва преглед на всички подадени документи, които се изискват, за да се прецени дали проектното предложение е пълно и дали то е подадено в указания срок и по указания начин.
В процеса на своята работа по администрирането на ОП РЧР в Агенцията по заетостта се забелязват най-често срещани следните грешки на първия етап от оценката:
- липсват декларации на кандидатите;
- липсват автобиографии на членовете на екипа за организация и управление на съответното проектно предложение или на експертите, които ще бъдат включени в изпълнението на проекта;
- съществуват непопълнени раздели във Формулярите за кандидатстване;
- по формулярите за кандидатстване и Бюджета на проекта се пише на ръка;
- не са използвани публикуваните за конкретната процедура бланки;
- проектните предложения не са подадени в предварително оповестения срок за кандидатстване;
- съществуват разлики във представената документация на хартия и на електронен носител;
- липсват приложенията към Бюджета на проекта.
При проверката на допустимостта на кандидата или партньорите (в случай че има такива), много често биват отхвърлени проектни предложения, защото кандидатите неправилно се самоопределят като малко, средно или голямо предприятие.
Втора често срещана грешка е липсата на опит когато той се явява изискване за допустимост. Много е важно кандидатът или партньорът да има минимално изискуемия опит в съответната дейност като предприятие, а не като отделно физическо лице, което работи в него.
Трета грешка, допускана от кандидати по схеми за предоставяне на обучения е, че често липсва лиценз, от който да става видно, че организацията има право да извършва обученията по съответната професионална квалификация, посочена в проектното предложение.
Голяма част от финансовия ресурс, предназначен за функциониращите предприятия се предоставя под формата на т.нар. “грант”. Грантовите схеми се реализират на принципа на подбор на проектни предложения, написани и подадени от самите предприятия-кандидати по конкретната процедура.
Писането на проектно предложение изисква определено ниво на технически и финансов капацитет, но голяма част от проектните предложения не получават необходимото им внимание и оценка само и единствено заради допуснати технически грешки, които лесно биха могли да бъдат избегнати.
Една от най-често срещаните грешки е неспазването на конкретните насоки за кандидатстване, публикувани специално за дадената процедура за набиране на проектни предложения. Към Насоките за кандидатстване организацията-администратор винаги дава и разяснителни отговори на постъпили въпроси от страна на кандидати. Документите са обемни, но в тях се съдържа изцяло информацията, необходима за съставянето на дадено проектно предолжение от административна гледна точка. Спестявайки си известно време от четене на документация, работодателите допускат една от най-сериозните грешки в писането на проекти – не се съобразяват с изискванията на администратора на финансовия ресурс, което от своя страна със сигурност води до отпадане на проектното предложение още на първия етап от оценка: “Административно съответствие и допустимост”.
Друга често срещана грешка е непознаването на организацията, която предоставя гранта. Непознавайки конкретната организация непосредствено води и до липса на информация за конкретната схема за предоставяне на финансов ресурс, нейните цели и сфера на дейности, допустими за финансиране.
Познаването на нормативната уредбаа, независимо от професионална гледна точка или не, също е задължителен фактор при писането на проектни предложения. Недопустимостта на определени разходи или дейности произлиза в по-голямата част от случаите именно поради ограничение в съществуващата национална и/или европейска нормативна уредба.
Проектните предложения на предприятия-кандидати винаги подлежат на оценка. На база положителна оценка или оценка над определен праг от точки (винаги предварително обявен от организацията) даденото проектно предложение се финансира. Оценката се извършва от конкретни лица, специалисти в областта, които четат всяко подадено проектно предложение. Често срещана грешка в предложенията са, че те не са написани на разбираем език, използван е прекалено професионален или жаргонен изказ. А това затруднява оценителния процес. В други случаи, кандидатите сами не са убедени в това, което са написали в своето проектно предложение. Много често дейностите не са достатъчно аргументирани, липсва логическа връзка между тях и бюджета на проекта. Слабата аргументация в текста на проектното предложение доказва липса на увереност от страна на кандидата. Именно тази липса на увереност води до преценката на оценителите, че кандидатът не би се справил с изпълнението на проекта. Това, от своя страна, води до ниски и отрицателни оценки.
За да бъде качествено и високо оценено дадено проектно предложение, то трябва да бъде убедително. Но и задължително следва да съдържа и конкретни, обозрими и достижими цели, обосновани от конкретните нужди на предприятието и целевата група. Много често кандидатите пропускат да извършат анализ на конкретните нужди на целевия регион, целевата група и самите тях, което води и до неправилно формирани и неаргументирани цели на проектното предложение. Присъствието на подобни цели със сигурност ще доведе до нисък резултат в надпреварата за финансов ресурс.
Накрая, но не на последно място – запознаването с правилата на конкретната схема, тяхното спазване, както и добрата обосновка от страна на кандидатите е от изключителна важност при писането на проектни предложения. Спазването на тези правила осигурява на кандидатите по-висок шанс за успех в една силно конкурентна среда.
Мира ЙОСИФОВА, главен експерт в Главна дирекция “Европейски фондове и Международни проекти” – Агенция по заетостта