Търсене
Close this search box.

На какви минимални осигурителни доходи ще се осигуряваме през 2014 г.

С Приложение към чл. 8, т. 1 от Закона за бюджета на ДОО са определени минималните осигурителни доходи (МОД) по основни икономически дейности и квалификационни групи професии, които се прилагат през 2014 г.
Със Закона за бюджета за държавното обществено осигуряване се определят ежегодно:

  • минимален месечен размер на осигурителния доход през календарната година по икономически дейности и квалификационни групи професии по дейности и групи професии, съгласно таблично приложение;
  • минимален месечен размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица;
  • минимален месечен размер на осигурителния доход за земеделските производители;
  • максимален месечен размер на осигурителния доход.

Борбата с неформалната икономика с помощта на МОД е особено необходима в условията на криза и ограничени обществени ресурси. Също така чрез минималните месечни размери се гарантират минимални размери на приходите на държавното обществено осигуряване (ДОО) от осигурителни вноски и се правят разчети за средствата в приходната част на бюджета на ДОО. Целта на въвеждането и прилагането на МОД по икономически дейности и групи професии за наетите лица в реалния сектор е да осигури:

  • създаването на условия работодателят да заплаща действителната цена на труда на наетите от него работници и служители;
  • създаване на равнопоставеност на работниците и служителите, заети в сходни икономически дейности при осигуряването им на минимален осигурителен доход, близък до действително получавания.

Министърът на труда и социалната политика ежегодно инициира създаването на работна група с представители на социалните партньори: МФ, МТСП, НОИ, НАП, НСИ.
Администрирането на процеса по договаряне се осъществява от МТСП – като изпращане на насоки за договарянето, изготвянето на график за провеждане на срещите и получаването и обработването на споразуменията и други предложения.

Препоръчителни насоки за протичане на процеса по договаряне на МОД
На базата на ежегодно решение на МС за макроикономическите показатели и бюджетната прогноза, която се използва в процеса на договаряне между работодатели и синдикати, се подготвят препоръчителни насоки за протичане на процеса на договаряне.

При провеждането на диалога страните се съобразят с:

  • Основните, макроикономически показатели; средногодишния валутен курс; средногодишната инфлация; ръста на брутния вътрешен продукт; проекта за нов размер на МРЗ; осигурителната вноска съгласно КСО; информацията за равнищата на средния осигурителен доход по икономически дейности и основни групи професии и др.
  • Националната класификация на професиите и длъжностите в Република България.
  • Графика за провеждане на работните срещи.

Договарянето на минималните осигурителни доходи (МОД) се извършва чрез преговори между национално представените организации на работодателите и на синдикатите по икономически дейности. Споразуменията за равнищата за МОД се обобщават от работната група. Така съставената таблица с МОД по икономически дейности и групи професии се представя като таблично приложение към проектозакона за бюджета на ДОО за съответната година, която се съгласува предварително в НСТС.
Минималният осигурителен доход по икономически дейности и групи професии не може да бъде по-нисък от минималната работна заплата за страната за съответната календарна година.
За работниците и служителите, които съгласно условията на трудовия договор работят при непълно работно време или непълен месец, МОД се определя пропорционално на законоустановеното работно време, съответно пълния брой на работните дни през месеца.
Минималният осигурителен доход за работниците и служителите, които работят в специализирани предприятия, кооперации и цехове за инвалиди, съгласно Закона за защита, рехабилитация и социална интеграция на инвалидите се определя в размер на 50 на сто от минималния осигурителен доход за съответната икономическа дейност и квалификационна група професии.

Хронология на развитието на договарянето
на МОД и МРЗ от 2003 до 2014 г.

Година Размер на МРЗ (лв.) Брой дейности Дейности със споразу-
мения
Дял на споразу-
менията в %
Дейности с администра-
тивни решение
Общ процент увеличе-
ние
Увеличение в дейностите със споразу-
мение
Увеличение съобразно администра-
тивното решение
2014 340 85 43 50,0 42 2,6 3,0 0
2013 310 85 58 68,2 27 3,3 4,5 0
2012
От 01.05
290 81 50 61,7 31 5,6 7,0 4,5
2011
От 01.09
270 76 30 39,5 46 5,6 5,6 5,6
2010 240 74 43 58,1 31 4,9 6,1 2,2
2009 240 73 45 61,6 28 26,6 26,6 26,6
2008 220 74 50 67,6 24 25 25 25
2007 180 73 51 69,9 22 12,6 12,6 12,6
2006 160 70 45 64,3 25 6,8 6 8
2005 150 68 49 72,1 19 7 6,1 7,5
2004 120 55 43 78,2 12 6,3 7,1 4,3
2003 110 48 Първо колективно договаряне с общо решение 5,3 Първо колективно договаряне

Какво още трябва да знаем за доходите от началото на 2014 г.

  • Минималната работна заплата е 340 лева от 01.01.2014 г. Минималната почасова работна заплата е 2,03 лева.
  • Хората, които получават до 340 лева през годината, ще си получат обратно данъците през 2015 г. През тази година те ще плащат всеки месец 10% налог върху доходите си, а платените суми ще им бъдат изплатени обратно, след като подадат данъчните си декларации през 2015 г.

Някои социални плащания също се променят от 01.01.2014 г.:

  • Максималният месечен размер на осигурителния доход става 2400 лв.

Запазва се размерът на осигурителната вноска за Учителския пенсионен фонд – 4,3 на сто за сметка на осигурителя.

  • Запазват се възрастта и осигурителният стаж за пенсиониране по чл. 68 КСО на достигнатите нива от 2013 г. – необходимата възраст е 60 години и 8 месеца за жените и 63 години и 8 месеца за мъжете, а необходимият осигурителен стаж за трета категория труд е 34 години и 8 месеца за жените и 37 години и 8 мсеце за мъжете.
  • Запазва се режимът на изплащане на паричните обезщетения за временна неработоспособност съгласно чл. 40, ал. 5 КСО – първите три работни дни се изплащат от осигурителя в размер 70 на сто от среднодневното брутно възнаграждение, а от 4-ия ден на настъпване на неработоспособността – от държавното обществено осигуряване.

Обезщетението за майчинство вече ще се изчислява върху дохода за година и половина назад.

  • Увеличава се размерът на обезщетението за отглеждане на малко дете от една до двегодишна възраст на 340 лева.
  • Запазва се периодът на изплащане на паричното обезщетение за бременност и раждане на 410 дни.

Запазва се и размерът на еднократната помощ при смърт на осигурено лице – 540 лева.

Теменужка ЗЛАТАНОВА, начлник отдел “Жизнен стандарт и доходи от труд” – МТСП

Месечни списания

месечно списание Труд и право - 2024 г.
списание Счетоводство данъци и право
месечно списание Собственост и право
месечно списание Търговско и облигационно право

Компютърни продукти

Компютърен продукт ЕПИ Труд и социално осигуряване
компютърен продукт ЕПИ Счетоводство и данъци
Компютърен продукт ЕПИ Собственост
Компютърен продукт ЕПИ Търговско и облигационно право

Избрани публикации

0
    Кошница
    Изпразнете кошницатаОбратно към магазина