Новият Семеен кодекс (СК -обн. ДВ, бр. 47 от 2009 г., в сила от 01.10.2009 г.) предвиди създаването на регистър на имуществените отношения между съпрузи. Това ще е регистър само на имуществените отношения и ще се води и поддържа от Агенцията по вписванията, съгласно разпоредбата на чл. 19 СК. Самият режим на имуществени отношения е уреден в предходния чл. 18 СК. Кодексът регламентира три вида режим на имуществените отношения между съпрузите: 1. законов режим на общност, 2. законов режим на разделеност; и 3. договорен режим. Законовият режим на общност е основен, тъй като той ще се прилага винаги, когато съпрузите не са избрали друг режим на имуществените отношения, както и ако те са непълнолетни или ограничено запретени.1 Режимът на имуществените отношения подлежи на регистрация по реда на чл. 19 СК. Веднъж избраният режим може да бъде променен по време на брака, като промяната се отбелязва в акта за сключване на брака и в регистъра. Самият регистър се води от Агенцията по вписванията и той ще бъде централен и електронен -това означава, че ще е в единен формат за цялата страна и ще се води на магнитен носител. По тези характеристика регистърът по чл. 19 СК наподобява централния архив на партидите на недвижими имоти, който се създава и поддържа в електронен вид от Агенцията по вписванията, съгласно чл. 58б, т. 4 от Закона за кадастъра и имотния регистър (ЗКИР). Разбира се, цялостна характеристика на регистъра по чл. 19 може да се прави въз основа на наредбата на министъра на правосъдието за неговото водене и съхраняване -чл. 19, ал. 5 СК.2
Регистрацията на брачните договори и приложимият режим на имуществени отношения се извършва служебно. За тази цел общината или кметството, в чийто регистър по гражданско състояние се съхранява актът за сключен граждански брак, изпращат уведомление до териториалното звено на Агенцията по вписванията. По силата на чл. 58а ЗКИР агенцията има териториални звена в седалищата на районните съдилища и те се наричат служби по вписванията. СК изисква уведомлението да се изпрати до тази служба по вписванията, която е ситуирана в седалището на съответния окръжен съд, в района на който се намира общината. Подобно решение съдържа и Законът за търговския регистър (ДВ, бр. 34 от 2006 г.), където чл. 13 разпорежда заявлението за регистрация да се подава в териториалното звено по седалището на окръжния съд. Уведомлението се изпраща служебно от длъжностното лице по гражданско състояние. Промяната на законовия режим, както изменението и прекратяването на брачния договор, се отбелязват в акта за сключване на граждански брак. Извършените промени подлежат на нова регистрация по посочения по-горе ред въз основа на необходимите документи.
Регистърът е публичен. За справки и удостоверения ще се събират такси, определени с тарифа, одобрена от Министерския съвет.
Публичният характер на регистъра е насочен към защитата на трети лица. Възможността за справка в него ще даде яснота какъв е режимът на имуществените отношения и на тази основа третото лице ще предприеме съответните действия. При сделка между единия или двамата съпрузи с трето лице, ако в регистъра няма вписан режим на имуществени отношения, ще се прилага законовият режим на общността.
Направеният анализ на текстовете от СК не може да даде цялостна картина за новия регистър.
Това обаче не пречи да се постави въпросът не се ли претоварва Агенцията по вписванията с голям обем, при това разностранна работа.
Агенцията и нейните териториални звена бяха създадени с изменението на ЗКИР (ДВ, бр. 36 от 2004 г.). Като основна задача на Агенцията е организирането на работа по създаването и поддържането на имотния регистър.3 Самото вписване в имотния регистър се разпорежда от съдията по вписванията, но неговото определение подлежи на незабавно изпълнение -чл. 82, ал. 3 ЗКИР. В този смисъл ЗКИР, който урежда статута на агенцията, определя и основния приоритет в нейната работа.
По-късно, с приемането на Закона за регистър БУЛСТАТ на агенцията бе възложено да води и поддържа и регистър БУЛСТАТ -чл. 2, ал. 1 от закона.
Освен основния регистър БУЛСТАТ агенцията се задължава да води и един специален регистър по Закона за квалифицираната информация за регистрация на субекти, чиито данни съдържат такава информация -чл. 2, ал. 2 от закона. Самата регистрация се извършва в службите по вписванията към агенцията.
През 2006 г. с приемането на Закона за търговския регистър (ДВ, бр. 34 от 2006 г.) на Агенцията по вписванията бе възложено воденото и на търговския регистър – чл. 3 от закона. Това е една изключително голяма по обем дейност. Заявленията за вписване в регистъра се подават до териториалните звена по седалище на окръжните съдилища.4
Както се вижда, натовареността на Агенцията по вписванията с водене на различни регистри не е никак малка. Наистина, по силата на чл. 58б, т. 2 ЗКИР Агенцията осигурява връзката между имотния регистър и други регистри, но задълженията далеч надхвърлят това “осигуряване”. При това службите по вписване ще вписват и онези брачни договори, с които се прехвърля или учредява вещно право върху недвижим имот -чл. 39, ал. 3 СК. Следователно и без новия регистър работата по вписване в имотния регистър се увеличава със създаването на ново основание за вписване. Особено внимание трябва да се обърне към онези служби, по седалищата на окръжните съдилища, защото там освен заявленията по търговския регистър, ще се подават уведомленията за сключения брак и имуществения режим или евентуалните промени в него.
Агенцията по вписванията и нейните звена бяха създадени с оглед на правната сигурност при вписванията на актове с недвижими имоти, но подобна претовареност може да доведе до грешки и по този начин да се торпилира самата идея за възникване на институцията. Увеличеният обем работа, който ще възникне след 01.10.2009 г., налага да се ангажират повече специалисти с новите задължения, а в бъдеще време-да се помисли за разделянето на всички дейности. Забавянето на работата по създаване на имотния регистър е една индикация, че се налагат промени.
Проф. д-р Венцислав СТОЯНОВ
____________________
1 Вж. също Цанкова Ц. Новият Семеен кодекс -преглед на най-важните промени. Сп. “Собственост и право”, кн. 7/2009 г.
2 В “Държавен вестник”, бр. 76 от 25 септември 2009 г. бе обнародвана Наредба № 11 от 16 септември 2009 г. за реда за водене, съхраняване и достъп до регистъра на имуществените отношения на съпрузите.
3 Стоянов, В. Имотен регистър. С. 2005, стр. 132 и следв.
4 За вписване в търговския регистър вж. Велинов, Л. Търговски регистър. Сп. “Пазар и право”, кн. 3/1998 г., Йосифова, Т. Промените в режима на вписванията в търговския регистър. Сп. “Пазар и право”, кн. 4/2006 г. също Кузманова, Я. Действие на вписването, обявяването и заличаването по Закона за търговския регистър. Сп. “ Български законник”, бр. 7/2006, стр. 82-83; също Костов, Ат. Правни проблеми относно регламентацията на фирмените наименования и търговски марки. Сп. “Собственост и право”, кн. 9/2008 г.