Търсене
Close this search box.

За новия алтернативен данък върху доходите на физическите лица, които не са търговци, от събиране на диворастящи гъби и плодове

Списание „Счетоводство, данъци и право“, 2024 г., бр. 08

От 01.01.2024 г. беше въведен нов алтернативен данък, с който се облагат доходите на физическите лица, които не са търговци по смисъла на Търговския закон от събиране на диворастящи гъби и плодове, с изключение на такива от лечебните растения.
Това е изцяло нов вид данък, въвеждането на който породи различни дискусии, като има и много противници на идеята за съществуването му, а дори и предложение за неговото отпадане. Става въпрос за доходи от специфична сезонна дейност, която предполага и притежаването на специфични познания, но в същото време и много доходна, предвид цените на някои видове гъби като например трюфели, доходите от продажбата на които попадат в този обхват.
Разбира се, няма предвидимост в размера на доходите, които биха могли да бъдат реализирани от тази дейност, тъй като продукцията в голяма степен зависи от специфични фактори и атмосферни условия като валежи, суша и други климатични особености. Поради това, заплащането на данък като твърда сума, която не е в зависимост от действителния размер на придобитите доходи е нещо субективно, но практиката показва, че през годините има и други видове подобни данъци, които заместват подоходния данък и размерът им не се влияе от размера на придобитите доходи – например патентния данък.

Много е важно да се отбележи, че този режим на облагане не се прилага за лица, които действат като търговци – например физическо лице няма регистрация като едноличен търговец, но системно по занятие извършва дейността.

Друга важна особеност при облагането с този вид алтернативен данък по ЗДДФЛ е, че задължението за внасяне на данъка е на друго лице – държавните предприятия по Закона за горите, а не на платците на доходите – дружествата, които изкупуват събраната продукция.

Новият алтернативен данък е заложен в разпоредбата на чл. 14, ал. 6 ЗДДФЛ, според която доходите на физическите лица, които не са търговци по смисъла на Търговския закон, от събиране на диворастящи гъби и плодове, с изключение на такива от лечебните растения, се облагат с алтернативен данък, а в част трета от ЗДДФЛ е налице нова глава седма „а“ със заглавието „Алтернативен данък за доходи от събиране на диворастящи гъби и плодове“.

Основанието за облагане на доходите от събиране на диворастящи гъби и плодове е в чл. 41а ЗДДФЛ, където в ал. 1 е посочено, че доходите на физическите лица, които не са търговци по смисъла на Търговския закон, от събиране на диворастящи гъби и плодове, с изключение на такива от лечебните растения, се облагат еднократно с алтернативен данък в размер на 30 лв. за всеки месец, през който се извършва дейността.

В ал. 2 от тази разпоредба е посочено, че алтернативният данък за доходите от събиране на диворастящи гъби и плодове се удържа от държавните предприятия по чл. 163, ал. 1 от Закона за горите непосредствено преди издаването на позволително за извършване на дейността по събиране на диворастящи гъби и плодове, с изключение на такива от лечебните растения, за съответния месец и се внася в сроковете и по реда на чл. 65 и 66 от ЗДДФЛ.

Следователно алтернативният данък по чл. 41а ЗДДФЛ се внася от държавните предприятия по чл. 163, ал. 1 от Закона за горите, в срок до 25-о число на месеца, следващ месеца на удържането му в държавния бюджет, по сметка на компетентната териториална дирекция на НАП по чл. 8 ДОПК, т.е. по мястото на регистрация на лицето, задължено да удържа алтернативния данък.

Следва да се има предвид, че алтернативен данък, с който се облагат доходите от събиране на диворастящи гъби и плодове, с изключение на такива от лечебните растения, в размер на 30 лв. се дължи само за месеца, през който се извършва дейността и се заплаща преди получаване на позволителното, т.е. преди започване на дейността, която ще се извършва през съответния месец.

Както по-горе беше уточнено, отговорни за събирането и внасянето на алтернативния данък са държавните предприятия – юридически лица, със статут на държавни предприятия по чл. 62, ал. 3 от Търговския закон. Министърът на земеделието и храните със заповед определя районите на дейност на тези държавни предприятия.

Държавните предприятия по Закона за горите, са:
– Северозападно държавно предприятие;
– Северноцентрално държавно предприятие;
– Североизточно държавно предприятие;
– Югоизточно държавно предприятие;
– Югозападно държавно предприятие;
– Южноцентрално държавно предприятие.

Държавните предприятия, които издават позволително за конкретен месец удържат, декларират и внасят, както алтернативния данък, така и задължителните осигурителни вноски.

За дължимия алтернативен данък по чл. 41а ЗДДФЛ държавните предприятия подават информация по ред и по начин, определени в наредба, издадена от министъра на финансите, т.е. по реда на Наредба Н-13 от 17.12.2019 г. с декларация образец № 1 и № 6, което е заложено в разпоредбата на чл. 55, ал. 3 ЗДДФЛ. На практика държавните предприятия подават декларация, но в нея има информация само за размера на дължимия данък и задължителни осигурителни вноски за конкретните лица, но не и за размера на придобития от тях доход – размерът на данъка по чл. 41а от ЗДДФЛ се посочва в 31.А в декларация обр. 1, а кодът е 41. В декларация образец 6 в т. 16 „удържан данък по чл. 41а от ЗДДФЛ“ се попълва сумата на удържания през съответния месец данък по чл. 41а.

Според Закона за горите позволително за ползване на недървесни горски продукти от горските територии – държавна и общинска собственост, се издава от държавното предприятие по чл. 163 за всеки месец в месеца преди извършването на дейността, като в стойността му се включва:
1. цената за ползване на недървесни горски продукти от горските територии държавна и общинска собственост;
2. осигурителни вноски съгласно чл. 4а1 от Кодекса за социално осигуряване;
3. здравноосигурителни вноски съгласно чл. 40, ал. 1 от Закона за здравното осигуряване;
4. алтернативен данък по реда на глава седма „а“ от ЗДДФЛ.

И в Закона за горите изрично е посочено, че държавното предприятие по чл. 163, което издава позволително за конкретен месец удържа, декларира и внася задължителните осигурителни вноски по ал. 6, т. 2 и 3, както и алтернативния данък по ал. 6, т. 4;

Важно е да се има предвид, че този режим не се прилага за лечебните растения, по смисъла на § 1, т. 64 от ДР на ЗДДФЛ. Това са растения, които могат да бъдат използвани за получаване на билки.

За доходите от тази дейност на физическите лица, които не са търговци по смисъла на Търговския закон, е запазено облагането по реда на чл. 29, ал. 2, б. „а“ от ЗДДФЛ, като при формирането на облагаемия доход се приспадат 40 на сто нормативно-признати разходи.

Физическите лица не са задължени да подават годишна данъчна декларация когато са придобили само доходи, облагаеми с алтернативен данък от събиране на диворастящи гъби и плодове, с изключение на такива от лечебните растения, според чл. 52, ал. 1, т. 6 ЗДДФЛ. Дори лицата да са задължени да подават годишна данъчна декларация на друго основание, не са задължени в нея да посочват доходите от събиране на диворастящи гъби и плодове, с изключение на такива от лечебните растения, облагаеми с алтернативен данък по реда на глава седма „а“.

Местните физически лица обаче ще могат по желание да декларират в годишната си данъчна декларация по чл. 50 ЗДДФЛ за 2024 г. и придобитите през годината доходи, които са облагаеми с алтернативен данък по глава седма „а“ на основание чл. 50а, ал. 1 ЗДДФЛ.

Пример: Физическо лице извършва дейност по бране на диворастящи гъби в периода от месец май до месец октомври включително.
За всеки месец от този период лицето заплаща дължимия алтернативен данък в размер на 30 лв. и дължимите задължителни осигурителни вноски на държавното горско предприятие в началото на месеца, преди придобиване на разрешителното за извършване на дейността за съответния месец. Така платеният данък е окончателен.
В случая държавното предприятие декларира този данък по реда на Наредба № Н-13, като подава декларации образец № 1 и № 6.

Дружеството, което изкупува продукцията, което реално изплаща доходите от тази дейност на физическите лица, няма ангажимент да определя и внася данък за тези доходи, както и да подава информация със справката по чл. 73, ал. 1 ЗДДФЛ за размера на изплатените от него доходи, какъвто имаше за доходите от събиране на диворастящи гъби и плодове до края на 2023 г., т.е. вече не е предвидено да се подава информация за така изплатените от платците доходи от събиране на диворастящи гъби и плодове.

По отношение на документирането на доходите също не е предвидено специално задължение за издаване на документ при изплащане/придобиване на доходи от събиране на диворастящи гъби и плодове, като Сметка за изплатени суми вече не се издава.

Евгения ПОПОВА, данъчен експерт

Месечни списания

месечно списание Труд и право - 2024 г.
списание Счетоводство данъци и право
месечно списание Собственост и право
месечно списание Търговско и облигационно право

Компютърни продукти

Компютърен продукт ЕПИ Труд и социално осигуряване
компютърен продукт ЕПИ Счетоводство и данъци
Компютърен продукт ЕПИ Собственост
Компютърен продукт ЕПИ Търговско и облигационно право

Избрани публикации

0
    Кошница
    Изпразнете кошницатаОбратно към магазина